سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امامت از اصول دین است ؟ - راه هدایت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی جز نابخرد نادان، دانش و دانشوران را سبک نمی شمرد . [امام علی علیه السلام]
راه هدایت
 RSS  |  Atom  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ

  • بازدید امروز: 7
  • بازدید دیروز: 1
  • مجموع بازدیدها: 7890

    » درباره من
    راه هدایت

    با سلام این وبلاگ را فقط برای این راه انداختم که با ان بتواند سهمی در آشنا کردن تمامی دوستان خویش با مکتب اهل بیت (ع) داشته باشم و به ایشان ثابت کنم تنها راه هدایت در این دنیای ظلمانی که بسیاری مدعی آشنا بودن با مسیر هدایت هستند ، تنها این خاندان پاک و معصوم و راه بلد هستند . دوستدار همگیتان مهاجر

    » پیوندهای روزانه

    » آرشیو مطالب
    دی 1387
    بهمن 1387

    » لوگوی وبلاگ

    » لوگوی دوستان








    » وضعیت من در یاهو
    یــــاهـو
    » موسیقی وبلاگ

    » طراح قالب
    »» امامت از اصول دین است ؟

    امامت از اصول دین است ؟

    استاد قرائتی

    قسمت اول

    «امام» به معناى پیشوا و جمع آن «ائمّه» است. در حقیقت به آنچه از او پیروى مى‏شود امام مى‏گویند؛ خواه کتاب باشد یا انسان، حق باشد یا باطل.

     اکنون که معناى امام روشن شد، براى اثبات این که امامت، یکى از اصول دین است، بهتر آن دانستیم که آیات و روایاتى را بیان کنیم و قضاوت را به عهده خوانندگان بگذاریم:

    1-  خداوند در حجّة الوداع، پیامبر را مخاطب قرار داده و مى‏فرماید: «یا ایّها الرّسول بَلّغ ما اُنزل الیک من ربّک و اِن لم تفعل فما بلّغتَ رسالته و اللّه یعصمک من الناس و اللّه لا یهدى القوم الکافرین»

     اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگات بر تو نازل شده است به مردم برسان و اگر چنین نکنى، رسالت خدا را انجام نداده‏اى (و رسالت تو بى‏سرانجام است) و بدان که خداوند تو را از خطرات احتمالى حفظ مى‏کند و خداوند کافران را هدایت نمى‏کند.

    با توجّه به اینکه سوره مائده آخرین سوره‏اى است که در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شده و با توجه به اینکه مسائل مربوط به توحید و معاد، از همان ابتداى بعثت به مردم گفته شده و با توجه به اینکه دستوراتِ نماز، جهاد، روزه، خمس و زکات در سال‏هاى اول هجرت صادر شده و اکنون سال دهم هجرى است و با توجّه به اینکه پیامبر، انسان ترسوئى نبود که خداوند این چنین سفارش کند وگرنه باید همان سال‏هاى اول بعثت که تنها بود بترسد نه سال‏هاى آخر که ده‏ها هزار علاقه‏مند دارد و با توجّه به اینکه نحوه ابلاغ (جمع کردن تمام کاروانیان در گرماى سوزان مکه) و محل و زمان این دستور نیز منحصر به فرد است، با توجه به همه این مسائل، معلوم مى‏شود پیامى را که پیامبر باید برساند درباره موضوعى بسیار مهم است که پیامبرصلى الله علیه وآله از پیامدهاى آن و کارشکنى منافقان هراس دارد و آن مسئله جانشینى رسول خدا مى‏باشد. چنانکه عده بسیار زیادى از اصحاب رسول خدا که مورد قبول همه مسلمانان هستند نیز این ماجرا را نقل کرده و گفته‏اند که آیه درباره ماجراى غدیر خم و مسئله جانشینى پیامبر است. براى آشنایى بیشتر مى‏توانید به کتاب الغدیر و تفسیر نمونه مراجعه فرمائید.

     2- در روایات متعدد یکى از امور زیر بنایى و اساسى اسلام، امامت و ولایت معرفى شده است، چنانکه در کتاب وسائل الشیعه، 39 حدیث و در کتاب مستدرک الوسائل، 17 حدیث آمده که مى‏فرماید: بنا و اساس اسلام بر چند موضوع استوار است و ولایت و رهبرى را از اساسى‏ترین آنها مى‏داند، از جمله: امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید:  «بنى الاسلام على خمسة اشیاء: على الصلاة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایة» بناى اسلام بر نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است. زراره که از شاگردان بزرگوار امام بود، مى‏پرسد: کدام یک از این امور مهم‏تر است؟ امام مى‏فرماید: ولایت از همه مهم‏تر است و سپس چنین توضیح مى‏فرماید: «لانّها مفتاحهنّ و الوالى هو الدلیل علیهنّ»

     زیرا ولایت، کلید سایر مسائل است و والى نقش رهبرى و هدایتِ مردم را به دیگر موارد دارد. البتّه شکى نیست که مراد از «ولایت»، اطاعت از امام معصوم است، چنانکه در بعضى روایات به جاى کلمه «ولایت»، اطاعت از امام آمده است. علاوه بر اینکه هر یک از نماز و روزه و حج و زکات به خاطر نبود امکانات مالى و بدنى قابل تغییر است، اما مسئله ولایت و رهبرى در هر حال ثابت و بدون تغییر است. از همه گذشته پیامبر اکرم(‏صلى الله علیه وآله) براى معرفى و نصب امام، مدت‏ها در بیابان غدیر خم براى تمرکز و اجتماع مردم صبر کرد و همین که همه مردم در مکان واحد جمع شدند مسئله رهبرى معصوم را بیان فرمود و حال آنکه براى بیان دیگر زیربناها چنین نکرد. امّا افسوس که مردم مسئله اصلى را رها کردند. در ایام حج به هنگام طواف خانه خدا در حالى که به کعبه نگاه مى‏کردم به این فکر فرو رفتم که خداوند این کعبه را شکافت و زایشگاه و گهواره على علیه السلام قرار داد و او نیز سرانجام کعبه را از بت و بت‏پرستى پاک سازى کرد. آنگاه نگاهى به طواف کنندگان بى ولایت کردم و گفتم: مردم مولود کعبه را رها کرده و به دور زایشگاه او مى‏گردند.   

    استاد قرائتی



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » ( جمعه 87/11/4 :: ساعت 9:59 عصر )


    »» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    امامت
    در معنای این حدیث بیاندیشید
    امامت از اصول دین است ؟
    عصمت امام از نگاه شیعه
    رساله حقوق امام سجاد (ع)
    مناظره دکتر سید محمد حسینی قزوینی و مولوی عبدالمجید مرادزهی
    [عناوین آرشیوشده]
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن